تقویت دیپلماسی قضایی رویکرد قوه قضائیه در دوره تحول قضایی 

22:03 - 04 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۸۸۴۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری گلستان تاکید ‌کرد: تقویت دیپلماسی قضایی از رویکردهای جدی در دوره تحول قضایی و از تاکیدات رئیس قوه قضائیه جهت پیگیری حقوقی قضایای بین المللی است.

خبرگزاری میزان - پیش نشست پنجمین کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری با موضوع "تبیین دیدگاه های مقام معظم رهبری پیرامون حقوق بشر در قوه قضاییه " امروز در جامعه المصطفی العالمیه گرگان برگزار شد.

حیدر آسیابی رئیس کل دادگستری استان گلستان در این نشست گفت: قدمت سازمان های بین المللی و حقوق بشری به کمتر از  دو قرن پیش بر می گردد در حالیکه اسلام هزار و 400 سال پیش مباحث حقوق بشری و حفظ کرامت انسان ها را مطرح کرده است.

حیدر آسیابی با بیان این که اگر به سوابق تاریخی رجوع شود کاملا مشخص می شود بزرگترین ناقضان حقوق بشر،  مدعیان فعلی حقوق بشر هستند افزود:  در زمانیکه حدود کمتر از دو قرن پیش در اروپا ، بیماران روانی را علاوه بر مجازات ، به بهانه بیرون راندن ارواح شیطانی   شکنجه می کردند در اسلام علاوه بر رعایت حقوق این افراد از آنان به عنوان حبیبان الهی یاد می شد و مسئولیت کیفری نداشتند در باب حقوق کودکان هم   فقدان مسئولیت کیفری اطفال را  از  هزار و 400 سال قبل داشته ایم.

وی افزود: حقوق بشری که پیش از اروپایی ها در کشورهای اسلامی  به صورت درست پیاده می شد امروز لباس غربی بر تن آن کرده اند و به خود ما ارائه می دهند که البته در اکثر موارد به صورت غلط و تحریف شده تنظیم و اعمال می شود .
این مقام ارشد قضایی استان با بیان این که با ظهور اسلام، حقوق بشر به مرحله  تکامل رسیده است  گفت: جامع ترین و کاملترین حقوق بشر ، حقوق بشری است که اسلام ارائه می کند و بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب حقوق بشر اسلامی بر پایه های متقن و عقلانی  استوار گردیده است.

حیدر  آسیابی با اشاره به تغییرات قوانین جزایی ایران پس از حاکمیت جمهوری اسلامی گفت: قانون مجازات اسلامی یکی از قوانین مترقی و بر مبنای شرعی است  و قانون آیین دادرسی جدید جمهوری اسلامی ایران نیز یک قانون پیشرفته است و حقوق دفاعی متهمان به خوبی در آن لحاظ گردیده است به طوریکه  گاهی مورد انتقاد ضابطین قرار می گیرد و  می گویند این قانون دست و پای آنها را در برخورد با مجرمین می بندد.

وی با بیان این که امروز مشکل آمریکا با ایران بر سر موضوعات هسته ای و حقوق بشری نیست افزود: مشکلشان با ما این است که امروز جمهوری اسلامی به  پرچمدار مبارزه با استکبار در منطقه و جهان  تبدیل شده است.

آسیابی افزود: این که امروز دشمن از توان دفاعی ایران می ترسد بدین معنی است در دکترین دفاعی خود، مطابق حکم خدا و قرآن درست عمل کرده ایم و  این که از کشورهای مظلوم حمایت می کنیم این هم توصیه قرآن است.

وی تاکید کرد: ‌آمریکا با تفکر و ایدئولوژی  اسلامی و قدرت جهانی جمهوری اسلامی مشکل دارد و حقوق بشر و هسته ای بهانه است.

وی ادامه داد: داعش جنگ نیابتی آمریکا و غرب بر علیه دنیای اسلام بود و این همان حقوق بشر کذایی آمریکایی است.

رئیس کل دادگستری گلستان ، سازمانها و نهادی های حقوق بشری را ابزار اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی خواند و  افزود: رییس جمهور سابق آمریکا دستور ترور سردار سلیمانی را در سفر رسمی به عراق را صادر کرد که این نشان از نقض آشکار حقوق بشر است و همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند در مقوله حقوق بشر، جمهوری اسلامی در مقابل مدعیان جنایتکار غربی ، طلبکار و مطالبه گر است.

رئیس کل دادگستری گلستان افزود: تقویت دیپلماسی قضایی از رویکردهای جدی در دوره تحول قضایی و از تاکیدات رئیس قوه قضائیه جهت پیگیری حقوقی قضایای بین المللی است و معاونت امور بین الملل قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر جمهوري اسلامي ايران اخیرا اقدامات موثری در این خصوص داشته است.

انتهای پیام/


برچسب ها: قوه قضائیه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *